o książkach i nie tylko

Dodger [Spryciarz z Londynu – Terry Pratchett]

Po przeczytaniu Długiej ziemi nabrałem dużego przekonania do twórczość Pratchett’a i z chęcią sięgnąłem po jego nową książkę, choć wiem, że jest to raczej pozycja trochę odbiegająca od Świata dysku czy od wspomnianej Długiej Ziemi.

Akcja książki dzieje się w czasie, gdy w UK panowała Wiktoria, a różnica klas była widoczna jak kuter na wodzie. Głównym bohaterem jest niejaki Dodger. Para się on zbieractwem kanałowym. Ludzie musieli sobie jakoś radzić, a że ze ściekami w podziemia spływały różne rzeczy na których można było zarobić, to nie brakowało chętnych do poszukiwań. Podczas pewnej nocy nasz główny bohater jest świadkiem wydarzenia, które jak się później okaże znacząco będzie miało wpływ na jego życie. Dodger ratuje dziewczynę, która wypada z dyliżansu, a następnie jest bita przez oprawców. Jak się później okazuję jest ona mężatką, a jej mąż to nie byle kto, a dziewczyna.. piękna.

Trzeba przyznać, że Pratchett bardzo dobrze, oddał atmosferę Londynu. Nagromadził dużą ilość rzeczywistych postaci występujących w owym czasie jak choćby Charles Dickens, Jon Mayhew, czy choćby królowa Wiktoria. Z pewnością ciekawym bohaterem jest współlokator Dodgera Salomon Cohen, który jakby prowadzi i doradza Dodgerowi w sprawach o których nie ma pojęcia, czyli poruszaniu się w świecie wyższych sfer. Jest też tu dużo humoru i często zdarzyło mi się głośno zaśmiać.

Jedyne co mi się średnio widziało, to fabuła i rozwiązanie ‚sprawy’, które swą trywialnością trochę może zaskoczyć. Czytając różne kryminały chyba mam już większe wymagania. Wszystko przebiega bardzo łatwo i bezproblemowo, chyba aż za łatwo. Poniekąd zrekompensował mi to klimat, który jest ciekawy i jeśli ktoś lubi książki osadzone w tamtej epoce z pewnością będzie zadowolony.

Wydawnictwo Rebis
Spryciarz z Londynu Terry Pratchett
s. 416, 2013 rok wydania
Ocena: 3/5
4 komentarze

  1. Jestem przyzwyczajona do Świata Dysku i sama nie wiem co myśleć o połączeniu Pratchett + kryminał 😉

    Kwiecień 23, 2013 o 4:06 pm

    • a ja nie znam Świata dysku.. i nie wiem co myśleć o połączeniu Pratchett+Dyskietki 😛

      Kwiecień 23, 2013 o 5:06 pm

  2. Pierwsze słyszę, że Pratchett ma na swoim koncie kryminał 😀 Chyba z ciekawości sięgnę, mimo że jak piszesz – nie jest to najlepszy kryminał jaki miałeś okazję czytać.

    Kwiecień 25, 2013 o 7:22 pm

    • ano.. też sie dziwiłem i czekałem na jakieś elementy fantasy.. ale to jest książka z intrygą (średnią) osadzona w czasach wiktoriańskich.. klimat fajny, intryga słaba..

      Kwiecień 26, 2013 o 12:01 pm

Skomentuj

