o książkach i nie tylko

Falunia [Piąta fala – Rick Yancey]

Stałem się ofiarą promocji. Zachęciły mnie opisy, recenzje no i cena, więc kupiłem sobie książkę. Ciekawa koncepcja, ale chyba tyle na ten temat. Temat ciekawości.

Ogólnie książek traktujących o jakichś nastolatkach walczących o przetrwanie ostatnio było dużo czy to seria Igrzysk Śmierci i czy też inna Niezgodna. Ogólnie autorzy starają się osadzić te biedne dzieci w walce o świat, o ludzkość i takie tam inne wielkie Stany czy inne kraje. Teraz przyszła pora zmierzyć się z ufokami.

Rick Yancey stworzył świat w który Przybysze męczą ludzkość. Najpierw sobie przylecieli i się nie odzywali, a później nastąpiło. Pierwsza fala pozbawiła elektryczność i wszystkim z tym związanych dobroci. Stanęły samochody, telefonia, tv itd. Druga fala, była bardziej dosłowna. Woda pochłonęła wybrzeża i zmiotła kolejne miliony ludzi. Tych co zostali, dotknęła zaraza, będąca kolejna falą. Następna (czwarta) to rola specjalnych uciszaczy którzy mieli wyeliminować tych co zostali. Lecz tytułowa piąta fala, już była dziwna. Hmm nie będę o niej pisał, choć mógłbym dzięki temu się bardziej poprzyczepiać. Aczkolwiek spoilerować nie będę.

Ogólnie Przybysze są przedstawieni jako ta rasa dość bardziej zaawansowana inteligentnie, dlatego dziwi mnie sposób eliminacji ludzkości, bo to na celu mają fale. Dlaczego takie wykształciuchy nie zrobiły wielkiego pierdut i po sprawie. To zastanawia. Tak mamy w pewnym sensie jakiś kosmiczny holocaust.

Poza tym forma przedstawienia obcych też jakoś tak średnio wypada. Obcy to jest obcy. Powinien się troszkę różnić. Człowiek jakoś powinien się bać go. Tutaj koncepcja jest inna. Są w formie ludzi. Trudno zrozumieć dlaczego istoty tak podobne do ludzi chcą nas wyeliminować. Za mało mamy informacji o tym i przypadło by się to wyjaśnić, aby nabrało to jakiegoś sensu. Może kolejne części dadzą na to odpowiedź. Może.

Jest jeszcze wątek dla nastolatek. Myślę, że fani jakiegoś Zmierzchu itp powinni być zadowoleni. Opowieści bohaterka Cassie przeżywa jak to nastolatka jak to on jest piękny jaki ładny i dlaczego on jest taki ładny, bo ona nie chce żeby był taki ładny wolałaby, żeby miał pryszcze, dwie lewe ręce i fajnie jakby łysiał. hehe. No dobra.. z tym wątkiem to po prostu nie trafił autor.

Z mojego punktu widzenia pomysł jakiś jest. Brak trochę informacji. Co jak i dlaczego do końca tak. I dlaczego dzieci? A nie dorośli? Ehh no logiki brak, ale może to taka obca logika, to wtedy ok. A nie.. i tak nie będzie ok.

Dobra, drugą część i tak może przeczytam z ciekawości, z ciekawości nie do miłości, ale do tego czy autor rozwieje jakieś wątpliwości (ah te rymy!)!

Wydawnictwo Otwarte
Piąta fala Rick Yancey
s. 512, 2013 rok wydania
Ocena: 2/5
8 komentarzy

  1. No popatrz…. jak dobrze, że przeczytałam Twoją recenzję, bo przed chwilą Wydawnictwo Otwarte na swoim fejsie napisało, że dziękują czytelnikom za wybieranie Piątej Fali i jakieś nagrody od Empika… nieźle… Raczej ja po nią nie sięgnę.

    Wrzesień 3, 2013 o 2:35 pm

    • no promocja książki jest dobra.. sam kupiłem bo były opinie dobre.. a jak nie spróbujesz to sie nie przekonasz.. tu z akcentem na nie 🙂

      Wrzesień 3, 2013 o 2:42 pm

  2. Marketing robi swoje – ale dobrze mieć przy sonie dobre duchy, które mówią, że to jednak nie jest warte zachodu. Pozdrawiam!

    Wrzesień 3, 2013 o 9:02 pm

  3. Dobrze wiedzieć – wydam kasę na inną (ciekawszą) książkę. Dzięki! 🙂

    Wrzesień 4, 2013 o 4:44 pm

  4. Ale się cieszę, że dołączyłeś do wyzwania!! :)))

    Wrzesień 6, 2013 o 8:36 am

  5. Ja ostatnio nacięłam się tak na „Szmaragdową tablicę” – uległam magii promocji, a później przyszło tylko wielkie rozczarowanie.

    Wrzesień 12, 2013 o 12:36 pm

    • u mnie ze Szmaragdową nie było tak źle.. może dlatego, że kupiłem w dość dużej promocji w formie ebooka… ale trzeba przyznać, że marketingowcy często skutecznie zachęcają do średnich książek.. ale w zadzie różnie to może być.. bo z tego co czytam Piąta fala dużej części osób przypasowała.

      Wrzesień 13, 2013 o 7:09 am

  6. mało oryginalna

    Hahah aż tak źle? Niby Igrzyska mi się podobały, Niezgodna gorzej i myślałam o Piątej fali, jednak zawsze inna książka wpadała mi w łapki i chyba wyszło mi to na dobre xd

    Wrzesień 26, 2013 o 12:49 pm

Skomentuj

