o książkach i nie tylko

Odwrotność [Miraż – Matt Ruff]

Historie alternatywne zawsze jakoś mnie pociągały, ale nie miałem zbytnio okazji przeczytać nic z tych książek mimo, że ostatnio zakupiłem parę. Wiadomo, lista życzeń jest długa.

11/9/2001 to data którą każdy z nas pamięta. Matt Ruff postanowił odwrócić trochę bieg historii. Hitlera ścięto. Powstała Zjednoczona Arabia, a Izrael to wielkie państwo ze stolicą w.. Berlinie. W Arabii panuje demokracja i poszanowanie (jako takie) praw, a w Ameryce są radykalni chrześcijanie, którzy 9/11/2001 przeprowadzają zamach na bliźniacze wieże w Bagdadzie. Arabowie podczas jednego z aresztowań od przesłuchiwanego więźnia dowiadują się, że ten świat to miraż, a w rzeczywistości to na Bliskim Wschodzie jest zacofanie cywilizacyjne, a Ameryka to mocarstwo. Wśród prowadzących śledztwo agentów Służb Bezpieczeństwa wkrada się ciekawość, tym bardziej, że kolejni więźniowie mówią podobnie, a na różnych aukcjach można zaopatrzyć się w przedmioty z ‚tamtego świata’.

Co mi się podobało? Hmm ogólnie, to autor stworzył ciekawy świat. Można odczuć, że ma to jakiś sens. Nie jestem znawcą Bliskiego Wschodu i trochę trudno mi było przebrnąć przez niektóre fragmenty. Podobały mi się opisy życia agentów, co przybliża trochę czytelnika do tego świata mirażowego i pozwala go trochę zrozumieć. Umieszczenie Bin Ladena (jako gubernatora), czy Saddama też pozwala bardziej urzeczywistnić ten świat. Jedna w sumie wychodzi tak, że wszystkie Salimy i Samiry, Amale jakoś zlewają się. Brakowało żeby jak u Marqueza wszyscy nazywali się tak samo hehe.

Poza tym powyższym akapitem, raczej się wynudziłem. Nie wiedziałem czego się spodziewać na końcu i jakoś mnie tam nie ciągnęło. Wszystko rozgrywało się jakoś tak bez emocji. Choć niektóre pomysły były oryginalne (jak małżeństwo czasowe). Autor chyba troszkę zmarnował świetny pomysł. Chyba brakowało tu jakiegoś spojrzenia na terroryzm czy globalną politykę. Sam nie wiem. Może za mało było akcji, albo jakichś jej zwrotów. Chyba za dużym jestem laikiem pod względem muzułmanizmu i religii Bliskiego Wschodu, może jakbym był bieglejszy w tym temacie to coś by mnie bardziej zainteresowało. Może.

Wydwnictwo Rebis
Miraż Matt Ruff
s. 440, 2013 rok wydania
Ocena: 2/5
13 komentarzy

  1. Zbytnia fantastyka jak dla mnie. 😀

    Październik 2, 2013 o 1:49 pm

    • pod tym względem nie myślałem.. ale moja wyobraźnia jest duża jeśli patrzeć na fantastyke.. po prostu trochę nudno.. i już 🙂

      Październik 2, 2013 o 2:05 pm

      • Jeszcze zalezy w jakim jest sie wieku. 😀
        No i upodobania. Moja zona czytywala Lema a ja co najwyzej moglem obejrzec film.
        Zrobilo sie zimno???? 😀

        Październik 2, 2013 o 2:10 pm

      • dokładnie.. wiek ma znaczenie 🙂 ja do Lema też nie mogę się zabrać.. dojrzeje i zacznę po 40 może.. a co do pogody to piździwica jesienna się robi.. z akcentem na zimę.. ogólnie grzeją w blokach aż się dobrze w chałupie siedzi..

        Październik 2, 2013 o 2:17 pm

      • ale to grzanie kosztuje. 😀
        Niedlugo maja zabronic Polakom palic weglem.
        Ciekawe kuriozum biorac pod uwage ze Polska ma duzo wegla i to artykul pierwszej potrzeby.
        Dobrze jest miec czyste powietrze ale jak ludzi na niego niestac to niech sie juz podtruwaja. 😀

        Październik 2, 2013 o 2:30 pm

      • Znam to odczucie z bloku. Tez kiedys mialem ta przyjemnosc siedzenia w cieplym mieszkaniu.
        Wiekszosc rzeczy co daje przyjemnosc jest o.k.
        No z wyjatkiem silnych narkotykow bo uzalezniaja. 😀

        Październik 2, 2013 o 2:33 pm

      • dokładnie.. zamykanie kopalń i zabronienie palenia to dla mnie lobby UE… ktoś ma interes w tym, aby grzać gazem.. choć pewnie koniec końców za parę lat wyjdzie, że jednak ten gaz nie jest zdrowy i wymyślą coś innego.. coś co ktoś inny wymyśli i UE zalegalizuje.. hehe

        Październik 3, 2013 o 9:14 am

      • Zrobilo sie nagle upalnie. Tu jest albo troche za zimno lub nieco zagoraco. Nigdy nie ma umiarkowanie.
        U nas rzad zmusil ludzi do zakladania baterii slonecznych. Nie wiem jak to sie oplaci bo one sa zrobione z plastyku a w naszych upalach plastyk bardzo szybko parchacieje. Poza tym one sa malo wydajne. Niby slonca u nas duzo ale jak jest za goraco to wydajnosc tych baterii tez sie obniza. Wiec biorac pod uwage ich zywotnosc to sie okaze ze bardziej sie przyczynily do ocieplenia klimatu niz palenie weglem czy gazem bo przeciez plastyk produkuje sie z ropy.
        Poniewaz jest susza i restrykcje wodne to ludzie zakladja plastykowe trawniki. Nawet dobra rzecz bo nie slychac chalasujacych kosiarek. Ale ta sztuczna trawa tez jest przeciez ropy naftowej.
        Zrobilo sie goraco i wszystko pyli a ja mam alergie. Kiedys kichalem nosem a teraz odbytem. 😦
        Jak mowie to zaden lekarz nie chce uwierzyc. 😦

        Październik 3, 2013 o 1:03 pm

      • no nieźle.. ale w PL też się robi tak jakoś,że nie ma okresu przejściowego jeśli chodzi o pogodę.. w sumie albo nawala 35.. albo spada to trzeba kurtki wyciągać itd. dziś było rano 0 a w poniedziałek ma być już 20 zajebista sprawa… żyć nie umierać..

        Październik 3, 2013 o 1:22 pm

      • Październik 3, 2013 o 1:23 pm

  2. Dokładnie wczoraj czytałam na jednym blogu recenzję tej książki i była bardzo pozytywna. Chyba jednak mimo wszystko bardziej będę brała pod uwagę Twoją, bo bardziej mnie przekonuje.

    Październik 7, 2013 o 11:37 am

    • to cieszy.. choć nie skreślałbym tej książki iż gdyż, mam taką filozofię, że mogłaby zajść sytuacja iż książka może się podobać.. aczkolwiek ja się trochę wynudziłem.. a już powoli kończę kolejną książkę przy której doznaje przeciwieństwo nudy a okoliczności są podobne.. 🙂

      Październik 7, 2013 o 11:51 am

      • No to może ja jednak poczekam na recenzję tej drugiej książki 😀 Jestem typem czytelnika, który kocha akcję. 🙂

        Październik 7, 2013 o 11:53 am

Skomentuj

