o książkach i nie tylko

Raz, dwa, trzy! Szukam! [Poszukiwana – Małgorzata Kochanowicz]

Kraków, 1904. Przeszło sto lat temu stróże prawa wyławiają z rzeki ciało młodego chłopca. Skąd on? Kto to? Nie wiadomo. Od tego motywu zaczyna się książka Małgorzaty Kochanowicz pt. Poszukiwana. Poznajemy inspektora Kurza oraz Witolda Korczyńskiego, który to trudni się wyjaśnianiem spraw, znaczy się jest detektywem. Witold zostaje poproszony o znalezienie żony zamożnego przemysłowca i filantropa Stanisława Wereszyńskiego. Żona jak żona. Niby ładna, niby żona, a jednak się zgubiła. Zdjęć brak, a Wereszyńskiego nie można za bardzo pytać o cokolwiek, bo traktuje to jako wtrącanie się do jego osobistych spraw. Takie zachowanie skutecznie utrudnia Korczyńskiemu początek śledztwa. Zachowanie przedsiębiorcy bardzo irytuje, bo z jednej strony chce postępów, a z drugiej nie mówi wszystkiego.

Ot i taka właśnie sprawa jest treścią tej retro powieści kryminalnej. Lubię takie klimaty. Jednak jakoś dziwnie się czytało książkę. Niby szybko. Niby fajnie. Lecz trochę wszystko jakoś się rozjeżdżało, bo miałem wrażenie, że bohaterowie jak szybko się pojawiali tak szybko gdzieś tam ginęli. To też na przykład dotyczy wspomnianego inspektora Kurza. Na początku go poznaliśmy, a później pojawił się przy zakończeniu, gdy wypytywał Korczyńskiego o różne takie sprawy dotyczące jego udziału w kontaktach z Wereszyńskim. Poza tym, czasem więcej chciałoby się wiedzieć co myśli Korczyński, bo niektóre dialogi są pomijane i napisane jest, że rozmowa się odbyła, ale szczegółów brak. Do tego troszkę bardziej chciałbym poczuć ten Kraków z początku XX wieku, a tego zabrakło mi. Chyba to wina lektur Franka Tallisa u którego Wiedeń jest świetnie przestawiony i spodziewałem się książki podobnej.

No cóż, mimo wspomnianych wad, dla miłośników Krakowa książka z pewnością będzie ciekawą lekturą. Mi brakło trochę spójności, ale mimo to pomysł na intrygę był ciekawy i może się spodobać.

Książka przeczytana w ramach WYZWANIA KRYMINALNEGO

Instytut Wydawniczy ERICA
Poszukiwana, Małgorzata Kochanowicz
s. 320, 2013 rok wydania
Ocena: 2/5
10 Komentarzy

  1. No to ocena nieciekawa, ale Instytut Wydawniczy ERICA… Już się też zawiodłam na książce od nich, chyba wydają co tylko się da wydać 😉

    Październik 31, 2013 o 2:37 pm

    • No nie wiem, nie zrażam się do tego wydawnictwa, bo już na przykład Honor Legionu mam w kolejce.. zobaczymy jak będzie.. tutaj jakoś średnio po prostu wyszło..

      Październik 31, 2013 o 3:01 pm

      • Na pewno nie wszystko jest mało interesujące, ale po prostu jakoś tak trafiliśmy, że kiepścizna poszła na początek 😉

        Październik 31, 2013 o 3:04 pm

  2. Nie lubię niedociągnięć jeśli chodzi o powieści kryminalne, więc ja raczej spasuję.

    Październik 31, 2013 o 4:43 pm

  3. Pingback: Podsumowanie Kryminalnego Wyzwania #2. | miqaisonfire

  4. monweg

    Podobnie jak Miqaisonfire nie zachwycam się wtedy gdy książce czegoś brakuje. A niedociągnięcia w powieściach kryminalnych…no nie wiem. Pozdrawiam 🙂

    Listopad 3, 2013 o 11:39 am

  5. Ja też obecnie czytam coś ala kryminał retro (tyle że akcja ma miejsce w Warszawie), też tego wydawnictwa i jak na razie mam poczucie, że jest to książka, w której panuje chaos, postaci się pojawiają i znikają, a sam styl… Mam nadzieję, że się pomylę i książka mnie pozytywnie zaskoczy. Tym bardziej, że czytałam nie tak dawno inny kryminał retro „Pan Whicher w Warszawie” i była to świetna powieść. Czyli raz dobrze, raz źle 😉

    Listopad 4, 2013 o 6:54 pm

    • ano ano.. tak jak pisałem bardziej polecam serię Zapiski Libermanna autorstwa Franka Tallisa.. świetna seria 🙂

      Listopad 5, 2013 o 9:22 am

  6. Oj, Tallis jest świetny – bardzo lubię jego kryminalną serię, natomiast „Poszukiwana” dowodzi tego, że sam pomysł nie wystarczy, liczy się wykonanie 🙂
    pozdrawiam !

    Listopad 6, 2013 o 9:04 am

  7. S.

    Nie jestem zbytnią miłośniczką Krakowa – w sumie tylko architektura mi odpowiada 🙂

    Listopad 8, 2013 o 2:37 pm

Skomentuj

