o książkach i nie tylko

Trup, trupa trupem pogania [Droga do Woodbury – Kirkman, Bonansinga]

Po przeczytaniu pierwszej części Narodziny Gubernatora tak mi się spodobało, że stwierdziłem iż szybko sięgnę po drugą część. To był sierpień. Mamy styczeń. Bynajmniej nie cofnąłem się w czasie, a mimo to zrobiłem krok w przód i nadrobiłem zaległości. Tym bardziej, że trzecia część już się robi i pewnie miesiąc dwa i się ukarze. Ja w dalszym ciągu nie oglądałem serialu. Chciałem. Naprawdę chciałem. No cóż nie wyszło.

W pierwszej części głównie autorzy się skupili na postaci przyszłego Gubernatora Woodbury. Po przeczytaniu tamtej książki można byłby przypuszczać, że Gubernator będzie w głównej mierze centralną postacią i drugiej części. Jednak nie. Tutaj mam wrażenie że autorzy skupiają się tak jakby na kobiecej stronie życia z truposzami. Gubernator też będzie. Będzie pewnego rodzaju spoiwem łączącym książki.

Poznajemy Lilly Caul. Jak to kobieta (przynajmniej większość) na trupy nie reaguje z sympatią i gdy je widzi bierze nogi za pas. Po jednej z takich sytuacji, gdy zostawia kolegę Josha, nie może sobie poradzić z tym, że go zostawiła. Mimo, że Josh chłop jak dąb, ksywa „Zielona mila” radzi sobie ze szwędaczami lepiej niż ktokolwiek. Jednak Lilly jest honorowa. I w sumie taka jest książka. Lilly z Joshem i trzema innymi bohaterami szuka lepszego życia i trafia do Woodbury. Tam życie wygląda z deka trochę bezpieczniej, ale nic bardzo mylnego. Kobiety są najlepszym towarem i potrafią załatwić ciałem dużo. Tutaj autorzy ‚sex za coś’ traktują jako coś normalnego w tym świecie zombie. Ogólnie kobiety tam są przedstawione jako prosty środek płatniczy, a Gubernator organizuje masakryczne rozrywki mieszkańcom Woodbury. Trudno nie dojść do wniosku, że brutalna rzeczywistość popycha społeczeństwo do bardzo radykalnych zachowań. Wszechobecna nerwowość na każdym kroku prowadzi do spięć i nieraz do niepotrzebnych zgonów.

Nie ma co ukrywać. Książka jest dla fanów Walking Dead. Ja osobiście spodziewałem się jakichś wyjaśnień i odpowiedzi na pewne nurtujące pytania jak np. jak zombie działają, co nimi kieruje i dlaczego… Mimo ich braku świat ten przyciąga. Sądząc po tytule kolejnej części (Upadek Gubernatora) w Woodbury nastąpią zmiany. Myślę, że jeśli podwładni uświadomią sobie, że Gubernator trzyma dziewczynkę-zombie i ją dokarmia może być ciekawie. Pożyjemy zobaczymy.

Wydawnictwo Sine Qua Non
Żywe Trupy: Droga do Woodbury Robert Kirkman, Jay Bonansinga
s. 320, 2013 rok wydania
Ocena: 3.5/5
16 Komentarzy

  1. Myślę, że to książka typowo dla fanów uniwersum… komiksu sama nie znam, poza słuchowiskiem Żywe Trupy, ale serial uwielbiam i oglądam z uporem maniaka, choć bywa różnie. Wyjaśnienie działania zombie pojawiło się w bodaj pierwszym sezonie serialu (albo drugim, może ktoś mnie poprawi) – kiedy ekipa dotarła do ośrodka badań medycznych… nie pamiętam dokładnie, jak to się zwało, ale był tam taki doktorek, który wyjaśnił sporo. Ale tak serio to czy to ważne? Zombie są, jakie są, chcą żreć ludzkie mięso, i tyle. To ich pogania. A co do książki to mi się podobała, oceniłam ją chyba wyżej, ale to właśnie przez sympatię do całego TWD. Wybitna literatura to to nie jest, ale czysta rozrywka i fajna „strata” czasu. 🙂

    Styczeń 9, 2014 o 12:44 pm

    • ano rzeczywiście.. tak na dobrą sprawę gdyby zombie było bardziej ‚cywilizowane’ to nie byłby zabawy.. chyba jednak zacznę serial oglądać.. ale „strata” czasu mimo wszystko przy książce rzeczywiście jest dobra.. 🙂

      Styczeń 9, 2014 o 12:58 pm

  2. To ja Tobie polecę rozpocząć przygodę z Walking Dead od pierwszego tomu komiksu 🙂 Jest doskonały, lepszy niż serial, bardziej krwawy i psychologiczny. Autentycznie przeraża, czego raczej nie udało się idealnie odzwierciedlić na ekranie, tym bardziej, że jednak serial skierowany jest do telewizji popularnej i niektóre motywy opowieści po prostu by nie przeszły.
    A na dokładkę, jeśli lubisz (ja uwielbiam), to polecam bardzo bardzo grę Walking Dead, która co prawda dzieje się w tym samym uniwersum co komiks, ale ma innych bohaterów i genialnie skonstruowaną fabułę 🙂

    Styczeń 9, 2014 o 6:01 pm

    • hmm no gdzieś grę widziałem.. pooglądam na YT i jak znajdę czas to gry też poszukam choć ostatnio mało gram w cokolwiek..

      Styczeń 10, 2014 o 8:40 am

      • Genialna fabuła, perfekcyjnie skrojeni bohaterowie i wybory, które złamią Ci serce – uznawana za jedną z najlepiej napisanych w swoim gatunku, więc nie zmarnujesz czasu 🙂 Wrzucam linka:

        http://www.telltalegames.com/walkingdead/

        Pozdrawiam!

        Styczeń 10, 2014 o 11:07 am

      • dzięki.. zobaczę po powrocie z pracy.. weekend będzie długi na swój sposób więc potestuje 🙂

        Styczeń 10, 2014 o 11:56 am

  3. To ja może zacznę od serialu, bo nawet jednego odcinka nie widziałam, a podobno dobry 🙂

    Styczeń 9, 2014 o 7:31 pm

    • ano.. ja widziałem jeden.. i całkiem całkiem 🙂

      Styczeń 10, 2014 o 8:39 am

      • Tylko chyba trochę tych odcinków do nadrabiania jest – nie wiem, czy podołam wyzwaniu 🙂
        Już „Homeland” mam baaardzo zaległy, bo moje serce skradł „Mentalista” razem z „Arrow” 🙂

        Styczeń 10, 2014 o 6:57 pm

    • Mentalista jest świetny.. ja jestem na bieżąco już w w 6 sezonie.. dla niego warto zaniedbać np. Walking Dead.. bo Simon Baker jest świetny 🙂

      Styczeń 11, 2014 o 8:47 am

      • Mentalistę mam zaległego „przez święta” – ale to do szybkiego nadrobienia jest 🙂 Uwielbiam Simona Bakera 🙂

        Styczeń 11, 2014 o 9:27 am

  4. monweg

    Inwazja Zombie – coś dla mnie 🙂

    Styczeń 10, 2014 o 1:19 pm

  5. Faktycznie przydałoby się parę odpowiedzi, ale całokształt dwóch tomów jest naprawdę fajny 🙂 Też czekam na część trzecią!

    Styczeń 10, 2014 o 10:58 pm

    • ano .. ja tez czekam.. zobaczymy.. chyba coś w marcu albo do marca ma się ukazać chyba..

      Styczeń 11, 2014 o 8:49 am

  6. Fajne macie zajecie. 😉 Fajne dziewczyny tu sie pojawiaja. U mnie na blogu same starsze wala. Taki geriatyczny blog sie u mnie zrobil. 😦

    Styczeń 13, 2014 o 10:26 am

    • bo musisz o zombie zaczac pisac.. to przyciaga mlodszych 😉

      Styczeń 13, 2014 o 11:49 am

Skomentuj

