o książkach i nie tylko

Powstanie i przyczyny [Deadline – Mira Grant]

Książki o zombie są swego rodzaju specyficzne gdyż… są o zombie. Mira Grant to osoba, która stworzyła na tyle specyficzny świat, że to nie zombie są tu najważniejsze. Najważniejsze jest wyjaśnienie i odpowiedzi sobie na najważniejsze pytanie, dlaczego?

W zasadzie trudno się dziwić, że jest tam tak jak jest z tymi zombie. Główni bohaterowie to blogerzy i dziennikarze. Do ich zadania należy przekazywanie prawdy i informowanie. W rzeczywistym świecie powiedzmy sobie szczerze bywa z tym różnie i na każdym kroku ktoś nas robi w balona i ludzie ślepo wierzą w to co im ktoś powie w gadającym pudle, ale to temat na inną dyskusję. Przegląd Końca Świata to strona blogerów, która po pierwszej części przeszła małe zawirowanie. Jeśli nie czytaliście tej części może lepiej nie czytajcie mojej recenzji a sięgnijcie po pierwszą cześć Feed o której pisałem tutaj.

Narrator i główny bohater Shaun nie za bardzo poradził sobie z utratą siostry, a właściwie nie stracił jej do końca, gdyż jest ona cały czas w jego głowie i z nią rozmawia. Ba! Ma też wizualizacje, które zależą od jego stanu psychicznego. Szczerze, średnio mi się ten pomysł podobał, ale co zrobić. Shaun ze swoją ekipą próbują wyjaśnić jak to jest z tym wirusem. Odwiedzają byłych pracowników rządowych organizacji zajmującymi się tymi sprawami i dowiadują się ciekawych rzeczy, które rzucają wszystko nowe światło na całą sprawę. Dr. Abbey o której mowa jest bohaterem, którego chciało by się więcej w książce.

Wygląda na to, że na tym świecie z każdej strony możemy się spodziewać kłamstwa

W pierwszej książce podobała mi się praca blogerów i pokazanie zasad działania tego blogowiska. Tutaj już się nie zwraca na to uwagi. Liczy się dążenie do prawdy, a ponieważ Shaun i ekipa wdepnęli w niezłe gówno, trudno się spodziewać, aby bezboleśnie wszystko przeszło. Mason raczej nie ustąpi.

Nadchodzi czas, kiedy każdy rozsądny człowiek musi podjąć nierozsądny krok. Inaczej nie byłby człowiekiem. A tym, którzy wolą biernie czekać, niż zaryzykować, niniejszym oświadczam: Jesteście przeklętymi tchórzami. Życzę wam takiego świata, na jaki zasługujecie.

Ciekawy zabieg zrobiła autorka. Nie wiem czy świadomie, czy nie, ale tak jak pisałem na wstępie całe te zombie nie jest ważne w tym świecie. W zasadzie każda jakaś inna choroba też by się tu sprawdziła. Układy i systemowe zależności, media, dziwna służba zdrowia, polityka to jakoś tutaj zadziałało, taki thriller medyczno-polityczny z zombie w tle.

Czyta to się tak bardzo dobrze choć książka się stopniowo rozpędza, by zaskoczyć na końcu. Trudno się oderwać. Mira Grant pisze bardzo dobrze, dlatego też wrzucam tutaj tyle cytatów. Język prosty, ale dający do myślenia. Polecam!

Nie mamy już czasu, a nawet nie wiedzieliśmy, że się kończy.

Wydawnictwo Sine Qua Non
Przegląd Końca Świata: Deadline, Mira Grant
s. 504, 2013 rok wydania
Ocena: 4.5/5
13 komentarzy

  1. monweg

    Thriller…zombie…coś dla mnie 🙂

    Luty 6, 2014 o 2:18 pm

    • ogólnie ostatnio jakoś dużo książek z zombie trafiło do mnie.. więc pewnie jeszcze do tego tematu wróce.. tym bardziej, że Apokalipsa Z czeka w kolejce 🙂

      Luty 6, 2014 o 5:09 pm

  2. Zombie ❤

    Luty 6, 2014 o 2:21 pm

  3. Wybacz, że się czepiam, ale to zdanie mnie zwaliło z nóg i muszę wytknąć, że jakieś takie niepolskie:
    „Czyta to się tak bardzo dobrze choć książka się stopniowo rozpędza, by zaskoczyć na końcu.”

    A tak teraz poważnie:
    ciekawi mnie „Deadline”, choć nie wiem czy zaskoczy mnie on tak bardzo jak to zrobił „World War Z”.

    Luty 6, 2014 o 4:29 pm

    • hehe dobrze że sie czepiasz.. tak w sumie po przeczytaniu sam nie wiem co autor miał na myśli… to przez to że pisałem recenzje w pracy hehe i pewnie mi myśl uciekła.. 😉

      Warld War Z jakoś nie umię dorwać.. ale też jestem ciekaw porównania 🙂

      Luty 6, 2014 o 5:06 pm

      • Jakbyś mieszkał blisko mnie, pożyczyłabym Ci egzemplarz, ale mniemam, że daleko masz do papieskiego miasta 😉 😀

        Luty 7, 2014 o 11:08 am

      • jeśli masz na myśli Wadowice to mam niecałe 60km … nie dużo, ale taniej wyjdzie kupić niż podjechać 🙂

        Luty 7, 2014 o 3:13 pm

  4. Bardzo lubię. I ogólnie literaturę zombiastyczną, i Mirę Grant. „Deadline” mi się podobało, właśnie dlatego, że zombie… to tylko pretekst, by poopowiadać o ludziach. Staranny research, drobiazgowa fabuła, mnogość szczególików – autorka się postarała 😉 I ja polecam.

    Luty 6, 2014 o 4:48 pm

    • no.. ładnie to ujęłaś 🙂 teraz przyszło nam czekać na trzecią część 🙂

      Luty 6, 2014 o 5:07 pm

  5. Musiałabym najpierw sięgnąć po część pierwszą 😉

    Luty 11, 2014 o 8:40 am

  6. Pingback: Powstańcie [Blackout - Mira Grant] | TAKI TU TAKI BLOG

Skomentuj

