o książkach i nie tylko

Nowy wymiar perwersji [Cięcie – Veit Etzold]

Kiedyś jak człowiek chciał wyciąć dziurę w drzewie to robił to nożem w miarę upływu czasu dostał do dyspozycji coś takiego jak na przykład piłę, później była jakaś wyrzynarka i tak dalej. Taki mały przykład na wykorzystanie postępu. To samo ma się do komunikacji. Kiedyś posłańcy mieli kupę roboty i dostarczali listy z pieczęciami, później przyszła pora na pocztę, a teraz wypiera to wszystko internet. Internet. Dziwny twór. Cywilizacja nabiera nowego wymiaru. Ludzkość w kontaktach jest coraz bardziej cyber. To, że to czytacie też o tym świadczy. Piszę tutaj coś do Was, a tak naprawdę czy to ja? a może ghoswriter? może żona chciała dać sygnał, że też tu zagląda i właśnie coś pisze, a może córka moja, a nie ona to by napisała coś takiego jak: ahdar923yjfjksaf9f tylko, że w większej ilości. Problem identyfikacji sieciowej jest znany nie od dzisiaj. Łatwiej jest się ukryć. O niebezpieczeństwach tej identyfikacji jest książka Cięcie niemieckiego autora Veit’a Etzolda.

Clara Vidalis pracuje w Krajowej Policji Kryminalnej. W w szczególny dzień rocznicy śmierci siostry, która została zamordowana do siedziby policji przychodzi przesyłka zaadresowana do Clary z płytą CD. Na płycie przestawione jest morderstwo młodej kobiety. Okazuje się, że nagranie jest autentyczne. Słowa dziewczyny Nie jestem pierwsza i nie ostatnia oraz informacja znaleziona później z imieniem i nazwiskiem przerażają policjantów. Kobieta to niejaka Jasmin Peters a liczba przy niej to 13. Po znalezieniu zwłok okazuje się, że kobieta nie żyje już od przeszło pół roku. Jak to możliwe, że nikt nie zauważył jej zniknięcia? Szybko wyjaśnia się jak morderca kontrolował. Nie będę dużo zdradzał, bo tutaj niektóre elementy mogą zaskoczyć choć niekoniecznie. Aczkolwiek wstęp nie pisałem bez powodu 😛

Powieść jest dość brutalna, a niektóre opisy przypominają te z Becketta. Etzold ogólnie nawiązuje w książce do twórczości Edgara Poe, do seryjnych morderców Mansona czy Dahmera. Autor dość dobrze oddał psychikę mordercy stopniowo odsłaniają powody jego działania. Powiązanie głównej bohaterki z mordercą jest, koniec końców mnie zaskoczyło, choć się go spodziewałem. W końcówce książki pewne motywy przypomniały mi Popcorn Bena Eltona.

Tak więc jak widzicie autor pomysłów miał dużo, ale większość gdzieś tam już się przewijała. W tym przypadku nie jest to wadą dla mnie, a zaletą, gdyż Etzold robi to bardzo dobrze, a skoro w debiucie wypadł tak dobrze, to ciekaw jestem jego przyszłych wypocin. Polecam wszystkim miłośnikom mrocznych kryminałów.

Książka przeczytana w ramach WYZWANIA KRYMINALNEGO

Wydawnictwo Akurat
Cięcie Veit Etzold
s. 544, 2013 rok wydania (org. 2012)
Ocena: 4/5
O książce na goodreads
13 Komentarzy

  1. Cyber perwersja i kradzież tożsamości brzmią bardzo, bardzo smacznie – muszę ugryźć 😀

    Maj 14, 2014 o 12:56 pm

  2. Boo

    Spowodowałeś swoją recenzją coś czego jeszcze nigdy nie zrobiłem – pierwsze co zrobiłem po przeczytaniu recenzji to jej zakup 😛 Jakoś tak mi się klimat spodobał, że nie zastanawiałem się długo. A i cena w miarę przystępna, więc czemu nie. Raczej bankowo w czerwcu przeczytam 😀

    Maj 14, 2014 o 1:09 pm

    • ooo to teraz jak Ci sie nie spodoba to wtopa 😛 hehe ale powinno być ok 🙂

      Maj 14, 2014 o 1:21 pm

  3. Boo

    Nie będzie źle 🙂 Zawsze lepiej kupić coś z polecenia niż w ciemno ładować za coś kasę 🙂

    Maj 14, 2014 o 1:33 pm

  4. Zachęciłeś mnie swoim opisem. Nie wiem czy od razu polecę kupić, ale na pewno zapisuję ten tytuł.

    Maj 14, 2014 o 4:58 pm

  5. Przedostatnim akapitem przekonałeś mnie ostatecznie – coś dla mnie 🙂

    Maj 14, 2014 o 8:15 pm

  6. Beckett, Poe – przywołujesz znane i uznane nazwiska ! Lektura zapowiada się niezwykle mroczno, no i ocena dość przyzwoita..

    Maj 15, 2014 o 8:20 am

  7. Wow! Ciary mnie przeszly. Chyba nie ma innego wyjscia jak przeczytac, skoro tak polecasz.

    Maj 15, 2014 o 8:39 am

Skomentuj

