o książkach i nie tylko

Dzicz [Zulu – Caryl Ferey]

Afryka jest miejscem do końca jeszcze nieucywilizowanym. Możemy mieć wrażenie, że tak jest, ale wojny domowe cały czas tam trwają. Zachód się pochyla nad tym kontynentem tylko, gdy można tam coś ugrać dla siebie, ropa, złoto, diamenty… Czy Republika Południowej Afryki ma coś takiego? Z pewnością. Lecz książka Zulu Caryla Fereya traktuje bardziej o wewnętrznych sprawach. Sprawach brudnych. Kraj townshipów (osiedla) powstałych w czasach segregacji rasowej (apartheidu), kraj ubóstwa, kraj w którym co 15 dochodzi do gwałtu, kraj w którym co trzecia kobieta jest nosicielką HIV.. kraj gangów w którym śmierć na ulicy nie dziwi.

Ali Nueman, szef działu kryminalnego prowadzi śledztwo w sprawie morderstwa młodej dziewczyny, którą znaleziono ze zmiażdżoną czaszką, a do tego odkrywają, że była pod wpływem dziwnych substancji. Jej rodzice utrzymują, że dziewczyna jest dziewicą. Szybko jednak odkrywają prawdę, która niekoniecznie jest dla nich przyjemna. Nueman był w dzieciństwie świadkiem morderstwa jego brata i ojca, a dokonała tego Inkatha jedna z zuluskich organizacji.

W ogóle należy wspomnieć, że Zulusi to najliczniejsza grupa etniczna w RPA, poza nimi są też ludzie z Xhosa i innych grup. Walki grup i gangów są brutalne. Zależności polityczne często ciężkie do ogarnięcia. Autor stara się jak może dobrze przekazać te zależności, lecz w zasadzie dobrze się doedukować podczas lektury i poczytać na temat apartheidu, czy choćby etniczności tego kraju. Na pewno to nie zaszkodzi, a uprzyjemni czytanie. Z tą przyjemnością ogólnie może być różnie, bo cóż.. jest dość brutalnie i bezkompromisowo. Bohaterów jest dużo i każdy świetnie przedstawiony, Ferey ciekawie rozwija swoje postacie, zwięźle i przyswajalnie odpisuje relacje na przykład śledczego Briana z jego ex żoną Ruby.

Polecam wszystkim lubiącym mroczne kryminały, noir i te sprawy. Mechanizmy działania państwa co się zowie RPA mogą zaskoczyć. Nie bądźmy naiwni. Cywilizacja dopiero tam dociera.

W zeszłym roku nakręcono film z Orlando Bloomem i Forestem Whitakerem. Póki co nie widziałem, żeby było to u nas w kinach, ale może google coś ukrywa przed mną.

Książka przeczytana w ramach WYZWANIA KRYMINALNEGO

Wydawnictwo Sonia Draga
Zulu - Caryl Ferey
s. 360, 2013 rok wydania (org. 2008)
Ocena: 4/5
O książce na goodreads
33 Komentarze

  1. To chyba bardzo meska ksiazka 😉 Po doswiadczeniu z „Dziewczyna z sasiedztwa” dokladniej bede czytac twoje (i nie tylko twoje) recenzje, zeby znow sie nie wkopac w jakas masakre 😉

    Maj 29, 2014 o 12:13 pm

    • ano.. tutaj trochę masakry jest też.. lecz nie będę ukrywał, że to męskie jest..ale film możesz obejrzeć.. a później jak Ci się spodoba to inne książki Fereya już niedługo się mają ukazać 🙂

      Maj 29, 2014 o 12:35 pm

      • U mnie zasada: najpierw ksiazka 🙂 Na razie lista „do przeczytania” i tak jest dluga, wiec odpuszczam. Przerwa od masakr 😉

        Maj 29, 2014 o 12:37 pm

      • oj tam.. przeczytaj coś lekkiego a później będzie jak znalazł na zmianę klimatu 😛

        Maj 29, 2014 o 1:24 pm

  2. Zobaczymy… 😉 Nie mowie: nie.

    Maj 29, 2014 o 1:26 pm

  3. Ja też nie mówię nie 🙂 Postaram się i film obejrzeć.

    Maj 29, 2014 o 3:27 pm

  4. Męskie nie męskie, przeczytałabym. Gdyby nie ta Afryka, bo umiejscowienie tam akcji jakoś mi nie pasuje.

    Maj 29, 2014 o 5:31 pm

  5. Ciekawe czy dzisiaj zadziała, czy wpadnę w czarną dziurę znowu? 😀 „Zulu” brzmi naprawdę prześwietnie! Rzadko spotkać można dobry thriller w realiach RPA, a tak przecież tak potworne rzeczy się dzieją… Koniecznie muszę przeczytać!

    Maj 30, 2014 o 10:19 am

    • doszło i do dziury nie wpadło.. myślę, że powinno Ci się spodobać.. realia afrykańskie są straszne w porównaniu z tym co my tu mamy w ciepełku 🙂

      Maj 30, 2014 o 10:57 am

      • Nie mogę się nie zgodzić 🙂

        Maj 30, 2014 o 11:11 am

  6. Nie chce mnie wpuscic na moj blog to pomyslalem, ze sie wpisze tu. Widze ze panienki ci sie rozbieraja….i takie rozne atrakcje. A co na to zona?

    Maj 30, 2014 o 1:24 pm

  7. Moja zona pyta czy jestes slepy na jedno oko?

    Maj 30, 2014 o 1:25 pm

  8. No bo jak patrzy ma twoje zdjecie to mysli ze masz opaske ma jedno oko. 🙂

    Maj 30, 2014 o 2:03 pm

  9. Tak jak piraci. Ona jest troche slepa wiec widzi tylko opaske a nie okulary.

    Maj 30, 2014 o 2:04 pm

    • oka mam dwa.. póki co.. a nawet 4.. jak to w okularach bywa 🙂

      Maj 30, 2014 o 2:12 pm

  10. nie moge sie zalogowac na blogu. Ty tez miales ten problem?

    Czerwiec 2, 2014 o 11:58 am

    • nie.. ja mogę bez problemu.. ale na Twój nie próbowałem 😛

      Czerwiec 2, 2014 o 12:50 pm

      • Michal badz pompcny . Powiedz co mam zrobic aby sie dostac na blog. Ja nie mam komorki bo nie mam do kogo dzwomic.

        Czerwiec 3, 2014 o 10:37 am

  11. nie pompony ale pomcny

    Czerwiec 3, 2014 o 10:39 am

    • hmm no nie wiem.. ale nie mozesz sie tam zalogowac ? czy jak? moze Ci zablkowali konto czy cos?

      Czerwiec 3, 2014 o 11:41 am

  12. Wiesz juz pol roku temu chcieli mi wysylac esemesy na komorke. Ale ja nie potrzeby posiadanie komorki bo nie mam do kogo dzwonic. Teraz prawie wszyscy naja komorki wiec ja jestem ewenemntem. 🙂
    Nie przewiduja sytuacji aby ktos nie mogl nie posiadac komorki. Probowalem podac numer jakiegos facia aby mu maksymalnie nawysylali esemesy do niego. Niech sie clop zrujnuje ale oni na jakiejs zasadzie mowia ze moj numer jest niedobry,

    Czerwiec 3, 2014 o 12:41 pm

    • Ale po co komorka? Ja na wordpress nie podawalem nigdy

      Czerwiec 3, 2014 o 6:57 pm

  13. komorka po to aby WordPress mpgl zarobic. Wtedy wysylaja ci esemesy i ty za to placisz.
    Jezeli nie wiesz o co chodzi to zawsze chodzi o pieniadze.

    Czerwiec 4, 2014 o 10:27 am

    • hmm ni ewiem moze to australijski wordpress u nas w PL jestesmy tacy biedni ze z nas nie zdzieraja…

      Czerwiec 4, 2014 o 11:39 am

  14. Ja jestem bardzo biedny w stosunku do krytteriow w Australii.
    Jak cos potrzebuje to Opieka Spoleczna mi to kupi. Na przyklad moge sie poskarzyc ze nie mam telewizora na pol sciany a sasiad ma. Ale nie lubie chodzic do Opieki i jeczec.
    Chociaz poprosilem aby mi nowa antene kupili. No i kupili/
    Fajnie jest byc biednym.

    Czerwiec 5, 2014 o 11:06 am

    • hehe dobrze tam macie z tym.. opiekuncze panstwo jest starsznym wytworem.. najgorzej jest we francji gdzie juz najbogatszym zabieraja 75% w podatku dochodowych.. w takim przypadku rzeczywiscie lepiej byc biednym…

      Czerwiec 5, 2014 o 11:09 am

  15. Ciekawe ile zaplace za prad? Bo poprzedni wlasciciel zostawil mi baterie sloneczne.
    Mawet jeden klimatyzator jest na prad staly. Moze mi zaplaca za prdukcje madwyzek enrgii.

    Czerwiec 5, 2014 o 11:09 am

    • hmm a jakbys powiedzial opiece spolecznej ze masz za malo baterii slonecznych to by Ci dokupili?

      Czerwiec 5, 2014 o 11:12 am

  16. Ciekawe czy jakbym zamowil prostytutke to czyby Opieka Spoleczna za to zaplacila????

    Czerwiec 5, 2014 o 11:11 am

    • hmm moze jakbys ju zmiał jedna i powiedzial opiece spoleczne ze sasiad zawsze z dwiema robi to wtedy by Ci dali

      Czerwiec 5, 2014 o 12:05 pm

  17. Oj tę książkę, to ja bym z chęcią przeczytała 🙂

    Czerwiec 6, 2014 o 8:49 pm

Skomentuj

