o książkach i nie tylko

Domek z kart, nowe rozdanie [House of Cards. Bezwzględna gra o władzę – Michael Dobbs]

Na serial się natknąłem kiedyś, ale nie oglądam. W momencie gdy wznowiono książkę nakładem wydawnictwa Znak, to był chyba dobry moment na zapoznanie się o co w tym wszystkim chodzi. Pierwotnie książka u nas się ukazała się 21 lat temu pod tytułem Domek z kart, teraz już marketingowo lepiej, aby kojarzyło się z serialem i po lekturze mam wniosek taki, że jeśli ekranizacja jest zbliżona poziomem do pierwotnej wersji papierowej, to trzeba nadrobić i obejrzeć.

Znany nasz rodzimy Wojciech Cejrowski spytany dlaczego nie startuje w wyborach stwierdził w jednym z wywiadów, że do szamba nie będzie wchodził. Jest w tym dużo racji. Po co się babrać. Polityka, to dziedzina którą w sumie albo się kocha albo nienawidzi, no czasem można mięć ja tam gdzie słońce nie dochodzi, czyli w osobistym pawlaczu. Książka Michaela Dobbsa jest pewną drogą Francisa Urquhuarta. Poznajemy go jako szefa etyki w partii obecnego premiera i zdaję się, że przy pierwszej nadarzającej się okazji zaczyna on tak sprawnie manipulować środowiskiem, aby tak troszkę niechcący piąć się w hierarchii. Wszystko z zewnątrz wygląda niewinnie, bo Frank to człowiek przebiegły, a prawie wszystkich co mu staną na drodze zdepcze, no chyba, że mu się do czegoś w przyszłości mogą przydać. Intrygi gonią intrygi i im w dalej w książce tym bardziej przekonujemy się o inteligencji Franka, a z kolei dziennikarka, która zdaje się z początku zdaje się być bardzo rozgarnięta finalnie okazuje się banalną osobą, a wręcz irytująco naiwną.

O dziwo mimo, że książka pierwotnie ukazała się w 1989 roku nie straciła nic na aktualności. Ba! Można powiedzieć, że obecne czasy jeszcze bardziej potwierdzają obraz polityki. Władza w niektórych rękach nie powinna się znaleźć, a niektórzy w tym szambie czują się doskonale i Urquhuart doskonale wykorzystuje daną mu szansę. Smutny obraz, ale jakże wciągający.

House of Cards. Bezwzględna gra o władzę, Michael Dobbs
Wydawnictwo Znak, s. 416, 2015 rok wydania (org. 1989)
Ocena: 4/5
O książce na goodreads
6 Komentarzy

  1. Rzeczywiście książka napisana parę ładnych lat temu, i wciąż niesamowicie aktualna. Ten pęd do władzy jest niezaspokojony.. Przeczytałem pierwsze wydanie, przeczytałem i wznowienie po latach – książka wciąż trzyma w napięciu, jest dobrze napisana, podoba mi się postać Francisa. O serialu słyszałem, ale nie oglądałem ani jednego odcinka.
    A we wrześniu ciąg dalszy:
    http://www.empik.com/house-of-cards-ograc-krola-dobbs-michael,p1110087581,ksiazka-p

    Lipiec 28, 2015 o 4:52 pm

    • widziałem na goodreads, że jeszcze nawet trzecia część jest.. więc poczekamy zobaczymy jak to się skończy a później dopiero będzie można do serialu siąść:)

      Lipiec 29, 2015 o 7:56 am

      • No ciekawe jakie intrygi będzie dalej knuć Francis, teraz już jako premier Wielkiej Brytanii..

        Lipiec 30, 2015 o 5:52 pm

  2. Głośno o tym ostatnio, a ja wciąż się zastanawiam, czy to nie tylko przerost reklamy. I w sumie ten świat polityki też mnie trochę mierzi, więc nie jestem do końca przekonana.

    Lipiec 29, 2015 o 6:26 pm

    • dobre podejście bo na to trzeba mieć dzień.. więc nic na siłe…

      Lipiec 29, 2015 o 8:16 pm

  3. Pingback: Lipiec ’15 | TAKI TU TAKI BLOG

Skomentuj

