o książkach i nie tylko

Dysk mi wypadł [Kolor magii – Terry Pratchett]

To już chyba podejście numer trzy do Pratchetta. Duet z Baxterem bardzo mi przypadł do gustu, choć nie czytałem jeszcze kontynuacji Długiej Ziemi choć już niedługo chyba czwarty tom ma się ukazać. Za to Spryciarz z Londynu bardzo mnie zaskoczył ciekawym klimatem. Wychodzi na to że to trzecie podejście do tego autora, bo przyszła pora na ten sławny Świat Dysku. Podejście poniekąd chyba najsłabsze z całej trójcy.

Jest Rincewind, który jest magiem. Dość specyficzny osobnik i jak na maga niezbyt przykładający się do tego co robi poza tym nie do końca też jest świadom tego co robi, a za korzystanie z zakazanej księgi został wydalony z Niewidocznego Uniwersytetu, ale za to poznał jedno zaklęcie.. tylko nie do końca wie jakie i co ono robi. Dowie się jak jego użyje. Rincewind zostaje przewodnikiem pierwszego turysty w Świecie Dysku tj. Dwukwiata, który z kolei jest nieświadomy niebezpieczeństwa jaki nad nim wisi, a razem z nimi podróżuje bagaż wykonany z myślącej gruszy, który jest chyba najbardziej rozgarnięty z tego towarzystwa.

Może w tym wszystkim jest jakaś metoda, ale mi nie udało się do końca wciągnąć. Trochę za dużo chaosu tu dla mnie aby było idealnie, ale ponoć świat też powstał z chaosu więc w kolejnych częściach może będzie lepiej, a może nie? Są momenty dowcipne, ale jest też dużo jakichś przedłużających się i nie do końca zrozumiałych. Może tego wszystkiego w tej książce jest za dużo. Fakt, że ten kolor świata przedstawiony jest naprawdę różnorodny bo są chochliki, trolle, różni bogowie jak i kupcy czy skrytobójcy, ale jak dla mnie zdecydowanie aż nadmiarowo.

Z pewnością na plus są element humorystyczne i ironia i to pozwala mi patrzeć w miarę przychylnie na ten cały cykl, aczkolwiek teraz powrócę chyba raczej do Długiej Ziemii.

Kolor magii, Terry Pratchett
Prószyński i S-ka , s. 208 | 2011 (org. 1983)
Ocena: 3-/5
O książce na goodreads
8 komentarzy

  1. Terry to jeden z moich trzech ulubionych pisarzy. Do cyklu o długiej ziemi podchodziłem z lekką obawą,ale na szczęście okazało się,że razem z Baxterem odwalili kawał dobrej roboty.

    Styczeń 27, 2016 o 12:20 am

    • o widzisz.. to dobrze że piszesz dobrze o tym cyklu będzie mi się łatwiej za niego zabrać 😀

      Styczeń 28, 2016 o 7:46 am

  2. Moim zdaniem Pratchetta warto czytać w czasach… licealnych, bo chyba na takim poziomie zasadza się jego dowcip. Mnie czytanie go w liceum ominęło i też całkiem niedawno sięgnęłam po „Kolor magii”. Było fajnie. I tyle. Czuję się trochę za staro na tego typu fantastykę, albo po prostu mam za mało czasu, by przeskakiwać z tomu na tom.

    Za to do „Długiej ziemi” w ogóle nie mogę się zabrać, a widać warto!

    Styczeń 27, 2016 o 9:15 am

    • też właśnie miałem te obawy czy nie przegapiłem czasu w którym byłem docelowym czytelnikiem autora.. tak samo mam z Harrym Potterem.. którego jeszcze nie czytałem…

      Styczeń 28, 2016 o 7:45 am

  3. Nie rezygnuj. Jak mówiłam, spróbuj z cyklem o Straży Nocnej, bo w tych pierwszych dwóch częściach mnogość różnego rodzaju postaci faktycznie może trochę przytłoczyć.

    Styczeń 27, 2016 o 11:29 am

    • o widzisz.. to rzeczywiście może kolejne podejście do tego cyklu od Straży zacznę.. 😀

      Styczeń 28, 2016 o 7:44 am

  4. Ja przygodę z Pratchettem zaczęłam właśnie w czasach licealnych i jak przez mgłę pamiętam, że początki mi się podobały, ale nie porwały a później to już poszło i kończyło się na dosłownym wyrywaniu bratu książek ze Świata Dysku (egzemplarze biblioteczne, na szczęście nie ucierpiały, dziś i ja i on mamy swoją kolekcję) 😀

    Luty 3, 2016 o 11:32 am

  5. Pingback: Styczeń’16 | TAKI TU TAKI BLOG

Skomentuj

