o książkach i nie tylko

[Łaska – Anna Kańtoch]

PRL. Lata 80. Specyficzny czas. Specyficzne problemy niosące ze sobą. Socjalizm tworzący sobie problemy nieznane w innych ustrojach. Tak. To jest zdecydowanie dobre miejsce na kryminalną historię. Tak też robi Anna Kańtoch przenosząc nas do 1985 roku.

Zanim znajdziemy się na dobre w tym czasie dostajemy jeszcze początek z roku 1955, gdy to poszukiwana jest Marysia. Sześcioletnie dziecko po tygodniu zostaje odnalezione przez grzybiarza. Oprócz wycieńczenia widać, że dziewczyna jest cała we krwi. Gdzie byłą co się zdarzyło?

Ta sama Maria Lenarczyk w 1985 jest już nauczycielką. Wróciła do rodzinnej miejscowości ze względu na chorobę ciotki. Jednym z jej uczniów jest Wojtek. Trochę specyficzny i odtrącony przez klasę ze względu na swoją flegmatyczność. Gdy Maria robi kartkówkę. Wojtek zamiast napisać odpowiedzi wykonuje rysunek, to co jest na nim porusza nauczycielkę i sprawia, że koszmary z przeszłości zaczynają wracać. Sprawa zaczyna się komplikować, gdy młody uczeń popełnia samobójstwo. Lawina zdarzeń powoli ale jednak nabiera tempa. Następne ofiary czekają na swą kolej.

Tempo właśnie nie jest jakieś zawrotne. Można powiedzieć, że trochę jest dostosowane do realiów PRL-owskiej rzeczywistości, która została tu całkiem ciekawie przedstawiona. Jest dużo szczegółów tworzących ogólnie realistyczny szary obraz tamtego czasu. Sam pamiętam jeszcze w miarę tamte czasy dzieciństwa. Tak, z pewnością klimat jest zaletą książki. Komuś mogą niektóre dłuższe opisy przeszkadzać dla mnie są one zaletą. Do tego obraz stanu psychicznego bohaterki potęgują obecność pewnego rodzaju grozy czającej się gdzieś w przeszłości i ciągnącej się za nią.

Sama intryga do pewnego momentu była wciągająca, a w pewnym momencie skupiłem się na obserwowaniu osób z otoczenia głównej bohaterki, co doprowadziło do rozwiązania zagadki przed finałem i odczuwam, że sami wpadniecie też na to. Mimo wszystko jest to interesująca przygoda z ciekawą bohaterką. Myślę, że niejednego fana polskiego kryminału książka zadowoli.

Łaska, Anna Kańtoch
Czarne, s. 400 | 2016
Ocena: 3+/5
O książce na goodreads
10 komentarzy

  1. Już kilkakrotnie próbowałam się zabrać za jakąś książkę Kańtoch, ale ciągle odkładam.
    Po tym co napisałeś naprawdę mam ochotę 🙂

    Marzec 8, 2016 o 10:13 pm

  2. Jestem okropnie ciekawa tej książki. Kańtoch świetnie sprawdziła się w opowiadaniach sci-fi („Światy Dantego”) i ciekawa jestem jak wypadła w kryminale 🙂

    Marzec 9, 2016 o 8:24 am

    • O widzisz ja wczesniej nic od niej nie czytalem.i musze zobaczy co innego wczesniej pisala… a Łaska powinna Ci sie jak najbardziej spodobac 🙂

      Marzec 9, 2016 o 11:00 pm

      • Ech, muszę sobie kupić 😀 I najnowszą książkę o The Doors (zbieram wszystko o tym zespole) 🙂

        Marzec 10, 2016 o 8:05 am

  3. Bardzo podoba mi się pomysł na kryminał w klimacie PRL. I już wcześniej zwróciłam uwagę na książkę Kańtoch. Byle tylko gdzieś ją dostać 😉 A szybkie rozwikłanie zagadki mi nie przeszkadza.

    Marzec 9, 2016 o 9:09 am

    • PRL ogolnie to ciekawy okres na fabule ksiazki jeszcze sa kryminaly Cwirleja osadzone w tamttamtych czasach ktore sa ponoc calkiem dobre 😉

      Marzec 9, 2016 o 11:02 pm

  4. Muszę sobie odznaczyć do przeczytania. Niezmiernie cieszy mnie fakt, że bohaterką wreszcie nie jest policjantka, tylko nauczycielka 🙂 Choć kryminały są gatunkiem mocno wtórnym, to sądzę, że ta powieść może dla mnie stanowić pewien powiew świeżości. Dzięki za fajną recenzję!

    Marzec 10, 2016 o 10:02 am

    • ciesze się że zachęciłem… powinno Ci przypaść do gustu 😀

      Marzec 10, 2016 o 3:23 pm

  5. Planuję przeczytać, kryminały z serii „Ze strachem” są zazwyczaj na dobrym poziomie !

    Marzec 11, 2016 o 8:21 pm

    • zdecydowanie fajna seria i też planuje coś jeszcze przeczytać bo w sumie to tylko Chmielarza z niej czytałem 😀

      Marzec 14, 2016 o 8:38 am

Skomentuj

